Silketrykk

"Silketrykk eller serigrafi er en grafisk trykkemetode for bilder der trykkfargen blir overført til underlaget gjennom en stram, finmasket duk der motivet er avtegnet med lakk som en sjablong eller stensil med åpne og tette partier. Begrepet brukes både om teknikken og om avtrykket etter teknikken, det vil si det trykte bildet. Silketrykk egner seg til tekstil, kermikk, glass, metall, plast og de fleste underlag i tillegg til papir." (http://no.wikipedia.org/wiki/Silketrykk) 

Før vi begynte med selve trykket måtte vi velge ut et bilde. Så behandlet vi bildet i photoshop, der gjorde vi bildet om til sort hvitt, gikk innpå "sketch" så "stamp", deretter fjernet jeg prikkene og strekene som var i veien. 
Så kopierte vi ut bildet og fikk det ut på et transparent-ark. Deretter skulle det overføres til silketrykkrammen, som hadde emulsjon på seg. Jeg la bildet oppå og belyste det med UV-lys. Så skylte jeg vekk emulsjonen som hadde blitt svekket, da var motivet ferdig og vi kunne begynne å trykke. 


Første oppgaven var å trykke motivet med svart på et A4 ark. De to første trykkene ble fail, for det var rester av emolusjon på rammen.


I oppgave 2 så skulle vi trykke motivet minst 2 ganger på arket med forskjellige farger.



I oppgave 3 skulle vi bruke en av fellesrammene som bakgrunn og eget motiv over.



I oppgave 4 så var det fri fantasi. Begge mine bilder ble ikke akkurat som jeg hadde tenkt, men men. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Puser <3