Linotrykk - prosessen

# Steg 1 gikk ut på å ta selve bildet. Vi gikk inn på et mørkt rom og brukte et lys slik at det ble både lys og skygge i ansiktet. Vi måtte prøve oss frem og skifte vinkel på lyset. Til slutt bestemte jeg hvilket bilde jeg var mest fornøyd med:































# Steg 2 gikk ut på å behandle bildet slik at det ble brukervennlig til linotrykket. Først gjorde jeg bildet sort/hvitt. Så gikk jeg inn på filter – sketch – stamp. Deretter vurderte jeg med øyet hvordan «light/dark balance» og «smoothness» skulle være;






















# Steg 3 gikk ut på å speilvende bildet slik at bildet ble riktig vei som utgangspunkt bildet. Så ble bildet printet ut i slik størrelse at det passet inn i en gitt ramme:























# Steg 4 gikk ut på å overføre bildet til platen. Det gjorde jeg ved å ta et blått papir i et spesielt stoff som overfører på platen, så det speilvendte bildet over det blå papiret. Så tegnet jeg rundt det svarte slik at jeg kunne se hva som skulle skjæres vekk og ikke skjæres vekk:



















# Steg 5 gikk ut på å skjære i platen. Da skjærte jeg det som var hvitt på bildet, jeg hadde bildet ved siden av slik at jeg ikke skjærte noe vekk som ikke skulle bli skjært vekk;



























# Steg 6 gikk ut på å få platen på ett nytt ark. Først tok jeg svart maling på platen, kun det som ikke var skjært vekk (opphøyd felt) ble svart. Så tok jeg et hvitt ark oppå platen, og tok det igjennom trykkmaskinen. Jeg gjentok denne prosessen 4 ganger før jeg sa meg fornøyd med bildet. Jeg hadde klart å skjære vekk litt av øyet ved et uhell, så jeg brukte litt pensel på øyet;



























Slik ble det ferdige resultatet:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Puser <3